Profil & Tryck

Tryck

Välkommen till Profil och tryck! På denna sida hittar du information om olika metoder för att trycka såväl på papper som på andra medier samt även information om hur du som företagare kan använda dig av profilprodukter av olika slag för marknadsföring. I bloggen  hittar du artiklar om marknadsföring för olika branscher.

Vanliga tryckmetoder och hur du väljer rätt

Det finns många olika sorters tryckmetoder och de flesta tryckerier har specialiserat sig på en eller ett par metoder. Vill du jämföra priser är det därför bäst att du vänder dig till flera tryckerier för att få en korrekt bild. Vilken tryckmetod du ska välja beror framför allt på upplagestorlek, vad du vill trycka på, vilket format du vill ha och vilka kvalitetskrav du har. De vanligaste tryckformerna för affischer, tidskrifter och böcker är digitaltryck eller offsettryck, men det finns alternativ, och vill du trycka på produkter som T-shirts, muggar, plastpåsar eller annat är andra metoder att föredra. Här går vi igenom några av de vanligaste tryckmetoderna och dess för- och eventuella nackdelar.

Digitaltryck

För små upplagor av affischer, inbjudningskort och andra trycksaker är det mest prisvärt att trycka med digitaltryck. Digitaltryck kan ses som en stor bläckstråleskrivare som skriver ut med mycket god kvalitet. Med digitaltryck får du samma enhetspris för ett exemplar som för hundra, så vill du göra endast ett fåtal tryck eller till exempel sälja en bok via print-on-demand är digitaltryck det bästa alternativet.

Offsettryck

Vid offsettryck tillverkas plåtar med motivet, som sedan överförs på på en gummiduk som till sist fäster färgen på pappret. Färgerna läggs på en i taget, det finns offsetpressar som skriver ut i allt mellan en och fyra färger och till och med pressar som skriver ut på båda sidor av pappret samtidigt. Tillverkningen av plåtarna innebär en uppstartskostnad som gör att offsettryck lönar sig först vid upplagor som överstiger 1000-2000 exemplar. I gengäld blir priset per ex billigare ju större upplaga du trycker. Offsettryck går även snabbare och anses allmänt ge ett lite mer kvalitativt resultat. För stora upplagor av böcker, tidningar, broschyrer och kalendrar är offsettryck ofta det bästa alternativet.

Screentryck

Screentryck är en långsam tryckmetod, men den ger ett mycket bra resultat. Screentryck var förr en vanlig metod för att trycka upp affischer och skyltar, men för sådana produkter är det numera vanligare med digitaltryck. Däremot används screentryck fortfarande mycket till tryck på kläder och andra tyger som till exempel gardiner. Man kan även trycka på metall och på porslin med screentryck. Screentryck håller länge och är ett bra val för den kvalitetsmedvetne.

Djuptryck

Vill man trycka stora upplagor som innehåller mycket bilder, till exempel bilderböcker, sedlar, vecko- och serietidningar, kan djuptryck löna sig. Djuptryck är en vidareutveckling av de gamla etsningarna och kopparsticken och utförs med stora rullpressar som trycker med mycket hög hastighet. Djuptryck är även vanligt inom konsthantverk. En dyr men mycket kvalitativ metod.

Flexografi

Flexografi, eller flexotryck, innebär att man använder sig av en roterande gummiplatta på vilken man etsar bort de områden som inte ska tryckas. Till flexografi används tunnflytande färg och tekniken fungerar bra för tryck på material som plastpåsar, cellofan och stanniol. Flexografi används ofta till livsmedelsförpackningar som mjölkkartonger och dylikt.

Tampotryck

Med tampotryck kan även ojämna och buckliga ytor tryckas med gott resultat. Man använder sig av en färgsvamp, även kallad silikontampong, till vilken man överför den bild som ska tryckas. Eftersom svampen är mjuk och följsam går det att trycka med den även på ojämna ytor som flaskor, muggar, pennor och liknande. Bra för företag eller organisationer som vill trycka sin logotyp på olika medier och använda i reklamsyfte.